Biden meghirdette a mestertervét Kína legyőzésére: G7-es ellenselyemúttal szorítanák vissza Pekinget
2021. június 29. 15:57
Kicsit megkésve, kicsit tétován, de végül a világ nyugati hatalmai is felismerték, hogy ha nem akarják elveszteni a vezető szerepüket, akkor muszáj valamilyen választ adniuk a kínai Új Selyemút projektre: ez lett a Build Back Better World kezdeményezés, melyről a júniusi csúcstalálkozójukon állapodtak meg a G7-es vezetők. A részletekről egyelőre keveset tudni, de ha bejön Biden víziója, azzal új szintre emelkedhet az USA-Kína rivalizálás. A történet nyertese a fejlődő világ lehet, a nagyhatalmak a szegényebb országok kegyeiért versenyeznek – és nem mellékesen akár még Magyarországnak is csurranhat-cseppenhet a billiódolláros gigaüzletekből.
A nyugati országok évekig csak tátott szájjal figyelték, ahogy Peking meghódítja a világot
Bár 2013-ban a legtöbb médium – a kínai pártsajtón kívül – nem tulajdonított túl nagy jelentőséget Hszi Csin-ping kínai elnök akkori kazahsztáni és indonéziai látogatásának, mára már bebizonyosodott, hogy a következő évtizedeket nagyban meghatározó bejelentések történtek ezeken a helyeken. A kínai államfő ekkor beszélt nyilvánosan először az Egy Övezet Egy Út Kezdeményezésről (One Belt One Road, OBOR), felvázolva az összesen több billió dollárba kerülő infrastrukturális fejlesztések hálozatát. Az ötlet a maga egyszerűségében teljesen újszerűen hatott: Kína azt találta ki, hogy feléleszti az egykor a világkereskedelem gerinceként szolgáló Selyemutat, s kihasználva a modern hajózás előnyeit, emellé kiépít egy tengeri Selyemutat is.
Mindezzel Kína célja nem más, mint hogy elmozdítsa a világkereskedelem (és a világpolitika) tengelyét az euroatlanti kapcsolatokról Eurázsia irányába.
Az Új Selyemúthoz tartozó projektek a berlini MERICS kutatóintézet térképén: Amerikának eddig semmilyen szerep nem jutott. (Grafika: MERICS, fordítás: Makronóm)
Egy projekt, rengeteg név
A kínai megatervnek az évek során rengeteg nevet adtak, ilyen volt a kezdeti One Belt One Road (OBOR) után a Belt and Road Initiative (BRI), de Magyarországon az Új Selyemút használata is elterjedt. Cikkünkben ezeket szinonimaként használjuk.
Ahogy teltek az évek, úgy kristályosodott ki egyre világosabban, hogy mi is a BRI mögötti koncepció. Kínai hitelekből, jellemzően kínai munkásokkal felépítik a feltörekvő ázsiai, afrikai és esetenként európai országokban azokat az infrastruktúrákat, melyekre egyébként valóban nagy szükség van helyben. Ezzel Kína duplán nyer: egyrészt a hatalmas építkezések munkát adnak a rengeteg extra kapacitással bíró kínai építőiparnak. Másrészt a felépített infrastruktúrák (például vasutak, kikötők, autópályák) egy az egyben segítik Kínát a gazdasági kapcsolatainak elmélyítésében és egyre nagyobb befolyás megszerzésében.
A projektek megítélése általában kettős. Az való igaz, hogy a kínai segítséggel megépített infrastruktúrákra a legtöbb helyen égető szükség van, s saját erőből ezeket nem tudták volna kivitelezni. A kínai hitelek ugyanakkor sokakban félelmet keltenek, tekintve, hogy a feltételeik nem mondhatók éppenséggel kedvezőnek. Sőt,
sokan egyenesen adósságcsapda-diplomáciával vádolják Kínát,
Kínát,
azaz azt valószínűsítik, hogy Kína szánt szándékkal nyújt olyan hiteleket, melyeket a kedvezményezett országok nem tudnak majd visszafizetni. Ebben az esetben pedig Kína – nagyon leegyszerűsítve a folyamatot – egyszerűen lecsaphat a felépített infrastruktúrákra, és hosszú időre birtokba veheti azokat. Ez a lehetőség pedig egyáltalán nem csak elméleti: a hajózási és katonai szempontból kiemelten fontos helyen levő srí lankai Hambantota kikötőt Kína ily módon 99 évre birtokba vette, cserébe a srí lankai kormánynak nem kell félnie, hogy összeroppan az államháztartás a kínai hitel terhe alatt.
A srí lankai Hambantota kikötője. (Fotó: CGTN)
Sehol sincs Kína ahhoz, hogy a hitelekkel zsarolja Magyarországot – Kína-szakértőt kérdeztünk Magyarország kínai hiteleiről
Az elmúlt hónapokban komoly közfelháborodást váltott ki, hogy a Direkt36 által megszerzett tervek alapján a magyar kormány nem éppen kedvező feltételek mellett akarta kínai hitelből, kínai munkásokkal felépíttetni a Fudan Egyetem budapesti kampuszát, a Budapest–Belgrád vasútvonalhoz hasonló koncepció szerint. Ha Magyarország egyszer valóban felveszi a Fudan Egyetem kapcsán a kínai hitelt, akkor a kínai felé fennálló adósságunk meghaladná az ezermilliárd forintot is. Akkor íródott cikkünkben erről kérdeztük dr. Eszterhai Viktort, a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatóját.
A kutató annak kapcsán, hogy sokan a kínai hitelek miatt bajba jutott Montenegró példájában a magyar jövőt vélik felfedezni, elmondta, hogy „a magyar nemzetgazdaság több mint harmincszorosa a montenegróinak. Míg ott az autópálya építést biztosító kínai projekt a nemzeti össztermék közel negyedét teszi ki, addig mondjuk a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése és a Fudan egyetem együtt – bár a pontos összegeket nem tudjuk – olyan 2,5–3 százaléka lehet a magyar gazdaság összteljesítményének.” Így pedig bár az államadósság Magyarországon is megugrott a válság hatására, ebben – például a bosnyákokhoz vagy a montenegróiakhoz hasonlítva – még mindig alacsony a kínai hitelek aránya. Így a kutató álláspontja az, hogy „Kína nem lesz olyan súlyú szereplő Magyarország finanszírozásában a belátható időn belül, amely lehetőséget nyújtana arra, hogy politikai célból zsarolhassa a magyar kormányt”.
Az elmúlt hónapokban komoly közfelháborodást váltott ki, hogy a Direkt36 által megszerzett tervek alapján a magyar kormány nem éppen kedvező feltételek mellett akarta kínai hitelből, kínai munkásokkal felépíttetni a Fudan Egyetem budapesti kampuszát, a Budapest–Belgrád vasútvonalhoz hasonló koncepció szerint. Ha Magyarország egyszer valóban felveszi a Fudan Egyetem kapcsán a kínai hitelt, akkor a kínai felé fennálló adósságunk meghaladná az ezermilliárd forintot is. Akkor íródott erről kérdeztük dr. Eszterhai Viktort, a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatóját.
A kutató annak kapcsán, hogy sokan a kínai hitelek miatt bajba jutott Montenegró példájában a magyar jövőt vélik felfedezni, elmondta, hogy Így pedig bár az államadósság Magyarországon is megugrott a válság hatására, ebben – például a bosnyákokhoz vagy a montenegróiakhoz hasonlítva – még mindig alacsony a kínai hitelek aránya. Így a kutató álláspontja az, hogy
A kínai terjeszkedés kapcsán az is látványos, hogy ezt Kína az utóbbi egy-két évig bezárólag komolyabb nemzetközi politikai visszhang vagy kritika nélkül tudta megtenni. Több oka is lehet annak, hogy a nyugati világ miért nem foglalkozott az ázsiai óriás egyre nyilvánvalóbb térnyerésével. Egyfelől a projekt bejelentésekor a nyugati országok még erőteljesen nyalogatták a 2008-as pénzügyi válságban szerzett sebeiket, majd pedig a menekültválság kötötte le a figyelmüket. Ezen felül
Trump megválasztása sem segítette Kína megfékezését.
A volt amerikai elnök azzal, hogy látványosan lemondott az Egyesült Államok vezető világpolitikai szerepéről, egy hatalmi vákuumot keltett a világban, amit Kína gyorsan igyekezett is betölteni. Így lényegében
a trumpi politika ahelyett, hogy újra naggyá tette volna Amerikát, sokkal inkább Kína naggyá válását segítette elő.
, sokkal inkább Kína naggyá válását elő.Donald Trump amerikai elnök (j) Hszi Csin-ping kínai elnök társaságában a tiszteletére adott díszvacsorán a pekingi Nagy Népi Csarnokban 2017. november 9-én. (Fotó: MTI/EPApool/Thomas Peter)
A B3W a nyugat billiódolláros válasza lehet a kínai terjeszkedésre
Azt szakértői körökben már régóta rebesgették, hogy ha a nyugati országok nem akarják ölbe tett kézzel nézni, ahogy Kína átveszi a világ vezető szerepét (mind politikai, mind gazdasági értelemben), akkor előbb vagy utóbb muszáj lesz csinálniuk valamit. Ez persze a trumpi, befelé forduló Amerikában halva született ötlet volt, az EU pedig idegenkedve fordult a gondolathoz, hogy vezetői babérokra törjön, mivel sokszor még a legalapvetőbb külpolitikai kérdésekben sem tud egységes álláspontot felmutatni.
A változást végül Joe Biden megválasztása hozta el.
A demokrata párti amerikai elnök már a júniusi G7-es csúcs előtt is hangot adott azon elképzelésének, hogy szerinte egy nyugati alternatív infrastrukturális hálózatra lenne szükség a BRI-vel szemben. Ezt leginkább kétkedéssel vegyes izgalom fogadta, a legtöbben azonban akkor még inkább arra tippeltek, hogy ez inkább egy kommunikációs panel, mintsem egy, a jövőben valóban megvalósítani tervezett projekt. Mint kiderült, tévedtek a kétkedők, ugyanis a június elején tartott G7-csúcson Biden unszolására megállapodtak a vezető gazdasági hatalmak az ellenselyemút megalkotásáról.
Habár a csúcstalálkozó zárókommünikéjében sok szót nem szenteltek a megállapodásnak (ez egyesek szerint arra is utalhat, hogy hiába reklámozza Biden, egyelőre nem álltak be a projekt mögé teljes mellszélességgel a G7-ek), az egyezségről maga a Fehér Ház is kiadott egy saját közleményt. Ebben azt írják,
a Build Back Better World (B3W) egy „értékvezérelt, magas színvonalú, átlátható infrastrukturális partnerség” lesz, melynek célja, hogy enyhítsen a több mint 40 billió dolláros infrastrukturális szükségletet, ami a fejlődő világban tapasztalható.
lesz, melynek célja, hogy enyhítsen a több mint 40 billió dolláros infrastrukturális szükségletet, ami a fejlődő világban tapasztalható.
A projektnek négy fő fókuszpontja lesz: az éghajlat, az egészség és az egészségügyi biztonság, a digitális technológia és a nemek közti méltányosság és egyenlőség. A közlemény szerint egy globális projektet terveznek a világ vezető hatalmai, ami Latin-Amerikától indulva a Karibi-térségen és Afrikán keresztül egészen az Indiai- és a Csendes-óceán térségéig elér.
Joe Biden amerikai elnök sajtóértekezletet tart a G7 vezetőinek csúcstalálkozója után. (Fotó: MTI/AP/Patrick Semansky)
Az egyelőre nem tisztázott, hogy a projekteket pontosan milyen pénzből fogják finanszírozni, ám egyelőre az olvasható ki a kiadott anyagból, hogy Kínával ellentétben nem központilag irányított fejlesztéseket terveznek, hanem sokkal inkább a magánbefektetéseket akarják ösztönözni a szegényebb régiókban. További eltérés a kínai megoldáshoz képest, hogy a nyugati pénzek egyáltalán nem feltételek nélkül érkeznek majd.
Amíg a kínai rezsim a legsötétebb diktatúrákkal is bátran üzletel, s egy bizonyos szint alatt a korrupció felett is szemet hunynak, addig ez elképzelhetetlen a B3W pénzeiről.
A Fehér Ház tájékoztató anyaga szerint nagy hangsúly helyeződik majd az átláthatóságra, a korrupcióellenes intézkedésekre, valamint a jó kormányzásra is – a kérdés már csak az, hogy minderre vevők lesznek-e a megcélzott országok, vagy pedig maradnak a már bejáratott, feltétel nélkül érkező, ellenben pénzügyileg nem túl előnyös kínai forrásoknál.
Amerikából exportálják az ellenselyemutat
A történet érdekes adaléka, hogy a Build Back Better World elnevezés egyáltalán nem előzmény nélküli. A Build Back Better ugyanis nem más, mint Joe Biden gigantikus belföldi helyreállítási terve, amivel még a tavalyi kampány során állt elő. A tervből egyelőre csak az American Rescue Plan részletet sikerült jogszabállyá emelni, ugyanakkor a friss hírek szerint az 1200 milliárd dolláros infrastruktúrafejlesztési rész mellett is kialakult a megfelelő többség.
A történet érdekes adaléka, hogy a elnevezés egyáltalán nem előzmény nélküli. A ugyanis nem más, mint Joe Biden gigantikus belföldi helyreállítási , amivel még a tavalyi kampány során állt elő. A tervből egyelőre csak az részletet sikerült jogszabállyá emelni, ugyanakkor a friss szerint az 1200 milliárd dolláros infrastruktúrafejlesztési rész mellett is kialakult a megfelelő többség.
Az új hidegháborúban azért versenyeznek, hogy ki tudja jobb infrastrukúrával ellátni a fejlődő világot
Bár egyelőre nem lehet tudni, pontosan mit takar az „értékvezérelt” jelző a B3W leírásában, ugyanakkor sejthető, hogy ez a nyugati értékrend promotálását jelentené a világ fejlődő részein. Éppen emiatt egyesek már most azt tippelik, hogy Biden ötlete kudarcra van ítélve, mivel a világ bizonyos részein igen rossz emlékeket ébreszt, mikor egy nyugati hatalom a saját világnézetét igyekszik rájuk erőltetni. Továbbá az sem mellékes, hogy az autoriter berendezkedésű államokban érthető módon sokkal népszerűbbek azok a külföldről érkező pénzek, melyekhez nem tartozik demokratizációs nyomás.
A nyugati ellenselyemút-projekt kapcsán mások azt is problémaként látják, hogy a multilaterális jelleg miatt közel sem lesz olyan gördülékeny egy-egy beruházás tető alá hozása, mint amikor Kína egymaga szervezi meg ezeket. Emiatt több szakértőisaggódik, hogy a mostani bejelentés valójában nem lesz több egy üres ígéretnél, mivel esélytelennek látják, hogy a nyugati országok ennyi stratégiai kérdésben belátható időn belül meg tudnának állapodni.
Ha azonban nem lesz igaza a kritikusoknak, úgy
a B3W akár a fejlődő világ aranykorát is jelentheti majd.
Azok az országok ugyanis, melyek pragmatikusan eddig sem zárkóztak el a kínai pénzektől, most duplán nagyot szakíthatnak. Egyik oldalról Kína igyekszik majd meggyőzni őket arról, hogy az ő pénzéből építsenek infrastruktúrát maguknak, de a másik ajtón már a G7-ek is ott kopogtathatnak, akik szintén hajlandóak lehetnek majd a támogatásra. Azok az országok pedig, akiknek eddig nem tetszettek a kínai projektek (és hitelek) feltételei, most kapnak egy alternatívát.
Azaz nagyon leegyszerűstve a dolgot: ha bejön Biden álma az ellenselyemútról, az beindíthatja a versenyt a fejlődő országok infrastrukturális fejlesztéseinek terén. Ez azt jelenti, hogy
Kína és az Egyesült Államok gyakorlatilag abban fognak egymással versenyezni, hogy ki tudja jobban segíteni a fejlődő világot.
Persze a segítség nem igyen érkezik, az ár viszont a nyugati és a kínai pénzek kapcsán is ugyanaz lesz: a kedvezményezett országok befolyást adnak a nagyhatalmaknak az infrastruktúráért cserébe.
Magyarország lehet a két selyemút kereszteződése?
A G7-ben három uniós tagállam is jelen van, és az üléseken az Európai Unió is képviselteti magát. Ezt figyelembe véve némiképp meglepő, hogy a világ vezetői áldásukat adták Biden Kína-ellenes tervére. A vezető uniós gazdaságok ugyanis, mint Németország és Olaszország, élénk kapcsolatokat ápolnak az ázsiai óriással, utóbbi pedig magához a BRI projekthez is csatlakozott. De hasonló cipőben jár Magyarország is, hazánk szintén azon európai országok közé tartozik, akik kiemelt helyen kezelik a kínai kapcsolatokat. Sőt, Magyarország a keleti nyitás szellemében kifehezetten korán csatlakozott az Új Selyemút partnereihez.
A számokban nem igazán köszön vissza a Kína-barát politika. (Grafika: MERICS & Rhodium Group, fordítás: Makronóm)
A kínai projektek így szép lassan el is kezdtek beszivárogni hazánkba. Elég csak a Budapest-Belgrád vasútvonalra gondolni, de ennek következő lépése lett volna a Fudan Egyetem budapesti kampusza is. A magyar-kínai kapcsolatok értékelésekor azt viszont fontos figyelembe venni, hogy habár kommunikációs szinten valóban meghatározó a keleti fordulat, ez a számokban már sokkal kevésbé köszön vissza. Magyarországra a régiós szintnél nem érkezik számottevően több kínai közvetlen külföldi befektetés. Emellett pedig a Fudan elleni tiltakozásokból az is látszik, hogy a társadalomban is erős az ellenállás a túlzottan Kína-barát politikával szemben.
Továbbá az sem mellékes, hogy bármit is kommunikáljon a közvélemény felé a kormány, Magyarország még mindig sokkal jobban be van ágyazva a nyugati integráció olyan zászlóshajóiba, mint az Európai Unió vagy épp NATO. Ezek támogatottsága pedig elsöprő a magyar lakosság körében, sokkal többen tekintenek ezekre pozitívan, mint például a Kínával fenntartott kapcsolatokra. Az pedig szintén sejthető, hogy ha a magyar közvéleménynek kellene választania, hogy G7-es vagy pedig kínai pénzből építessen fel egy-egy infrastruktúrát, a legtöbben az előbbi mellett tennék le a voksukat. Ennek ráadásul valószínűleg a feltételei is jóval kedvezőbbek és átláthatóbbak lennének a hírhedten kedvezőtlen kínai hiteleknél.
Fudan Egyetem budapesti kampuszának létrehozása ellen meghirdetett tüntetésen a Parlament előtt, a Kossuth Lajos téren 2021. június 5-én. (Fotó: Trenka Attila/Mandiner)
Elvi szinten tehát,
ha a B3W pénzeiből Kelet-Közép-Európába is jutna, akkor azt Magyarországnak érdekében állna kihasználnia,
s ezt a valószínűsíthetően a közvélemény is támogatná.
Ezzel csak egy gond van jelenleg: a Fehér Ház közleménye nem utal arra, hogy Európa bármely országa is a támogatottak körébe tartozna. Ez persze a későbbiekben még változhat. Ha ez így lenne, azzal Magyarország abba a szerencsés helyzetbe kerülne, hogy a két világhatalom egymással versenyezve igyekezne majd segíteni a magyar infrastrukturális beruházásokat. Az sem zárható ki viszont, hogy mivel a Kína-barát politika ellenére továbbra is a nyugati integráció oszlopos tagja vagyunk, Bidenéknek eszük ágában sem lesz Magyarországra fordítani azokat a pénzeket, melyekkel a fejlődő világot akarják kirántani Kína vonzáskörzetéből.
Egészen elképesztően perverz feladatokat kérnek számon egy kaliforniai jezsuita egyetem családterápiás képzésén, melyen kiakadt egy diák, aki közzétette mindezt, mire az egyetem lakonikusan válaszolt. Mutatjuk a történetet.
Hszi Csin-ping először maradt távol egy BRICS-csúcstalálkozótól – ráadásul épp akkor, amikor India látványosan rivaldafénybe került Brazíliában. A kínai elnök távolmaradása nemcsak Peking belső válságaira, hanem a BRICS eróziójára is utalhat, miközben Lula és Modi gesztusai új geopolitikai egyensúly kezdeteit jelezhetik – akár Washington örömére.
Egyre kevesebb pénz, támogató és résztvevő. A belső ellentétek és a csökkenő társadalmi támogatottság miatt nehéz helyzetbe kerültek a Pride szervezői Nyugaton.
A szövetség tagállamai 2035-ig GDP-jük 5 százalékát fordítanák védelmi célokra, ezzel minden korábbi kötelezettségvállalást felülmúlva. A bejelentés politikai üzenete egyértelmű. De vajon a számháború mögött valódi kapacitásbővítés húzódik, vagy ez pusztán egy szimbolikus gesztus a szövetség kohéziójának demonstrálására?
p
1
1
5
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 83 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
monuskaroly
2021. október 07. 18:45
Lehet hogy először rendezni kellene az adósságot Kína, Japán, Szaúd-Arábia stb. felé, aztán majd lehet pattogni, mert ez így olyan szánalmas.
Azért, mert mostanra a szuper "felvilágosult" ember a földön, a háttérhatalom segítségével a pénzt, a lovét és a profitot helyezte az első három helyre. Talán negyedik helyen jön az ember maga, de ez sem biztos.
Hiába puffogtatják a klíma helyzet, a környezetszennyezés, a rasszizmus lózungjait, mindent a profit éhség és az állandó növekedés ír felül. Záros határidőn belül az emberi faj költözik a földről, kipusztul, főleg ha még mindig ekkora baromságokkal foglalkozunk, ennek a szolgálatába állunk, hogy az USA minden áron vissza tudja szerezni profit maximalizáló világuralmi státuszát.
Üdv.!
Mert Közel-Keleten már nincs kit legyilkolni.
Kell egy újabb célpont a háborúra, gyilkolásra.
A ballibes náci férgek már csak ilyenek.
Tömeggyilkosok.